Hva er statens standardavtale (SSA)? Hvordan bruker jeg avtalen? Hvilken avtale skal jeg velge? Hjelp på veien. Trenger du mer informasjon? www.anskaffelser.no

Guide til statens standardavtaler

Hva er statens standardavtale (SSA)?
Hvordan bruker jeg avtalen?
Hvilken avtale skal jeg velge? Hjelp på veien.
Trenger du mer informasjon? www.anskaffelser.no

Hva er SSA?

Statens standardavtaler (SSA) er kontrakter som du kan bruke når du kjøper IT- og konsulenttjenester. Dagens versjoner av avtalene er utarbeidet av Difi med innspill fra både kunde- og leverandørsiden, og er forsøkt balansert på best mulig måte.

Hvorfor bruke SSA?

De første SSA-avtalene ble utarbeidet på slutten av 1970-tallet og er i dag godt kjent både av kunder og leverandører. Spesialklausuler for ulike kontraktsområder er innarbeidet i kontraktene. Kontraktene vil derfor være et godt utgangspunkt når du skal inngå en avtale. Det er imidlertid viktig å huske at avtalen nettopp er et utgangspunkt, og at den derfor må tilpasses av både deg og den andre parten etter deres behov.

Passer SSA for meg?

Avtalene er i utgangspunktet laget for å gi deg som jobber i staten en kontrakt slik at det blir enklere å anskaffe IT- eller konsulenttjenester. Avtalene kan imidlertid brukes av hele offentlig sektor og av private.

Hvordan bruker jeg avtalen?

En SSA består av en standardisert avtaletekst og bilag. Bilagene er ikke en del av den generelle avtaleteksten. Det er i bilagene du tilpasser avtalene til den enkelte anskaffelsen. Bilagene ligger i en samlet fil og inneholder veiledning til hvordan du skal fylle dem ut.

Hva gjør jeg med avtaleteksten?

  • Det er viktig at du leser gjennom hele avtalen slik at du kjenner innholdet.
  • I den generelle avtaleteksten vil du gjennomgående støte på formuleringer som oppfordrer deg til å vurdere om du skal gjøre endringer. Ordlyden er gjerne: Med mindre annet fremgår av bilag x. Endringer føres i bilaget det henvises til.
  • Du må ikke gjøre endringer ved å redigere i selve avtaleteksten. Endringer skal du føre i bilaget: «Endringer til den generelle avtaleteksten».
  • Det kan være nyttig å få hjelp av for eksempel jurister, IT-personell, andre fagpersoner eller sluttbrukere.

Hvordan utarbeider jeg bilag?

  • I hvert bilag er det veiledende tekst som hjelper deg med utfyllingen. Les teksten nøye, og tenk på hvem du kan få til å hjelpe deg.
  • I enkelte bilag må du ta stilling til om det er kunde og/eller leverandør som skal fylle ut hele eller deler av bilaget.
  • Sett gjerne sammen ulik kompetanse for å få opp relevante spørsmål som den enkelte ikke ser, men som kommer opp når man ser sammenhengene på tvers av fagfelt. Dette er spesielt viktig ved utarbeidelsen av bilag 1 (kravspesifikasjonen).
  • Vær oppmerksom på at bilaget «Endringer av leveransen/ytelsen/bistanden etter avtaleinngåelsen» ikke skal fylles ut før etter avtaleinngåelse.
Jeg trenger konsulent

En konsulentanskaffelse kan dekkes av to ulike avtaletyper: Bistandsavtalen eller oppdragsavtalen. Hvilken skal du velge?

Bistandsavtalen (SSA-B)

Når du kjenner behovet, men ikke vet helt hva resultatet skal bli, er bistandsavtalen egnet. Bistandsavtalene er beregnet for kjøp av konsulenttimer under ledelse av kunden. Det vil si at konsulentens ansvar er begrenset til å gjøre de oppgavene du ber ham/henne om. Derfor er det viktig at du er tydelig og kommuniserer behovet ditt løpende, slik at du får det resultatet du ønsker.

1.A) Når skal du bruke bistandsavtalen (SSA-B)?
  • Når jeg trenger konsulentbistand til å løse et konkret oppdrag for meg til avtalt tid og pris.
    Dessverre. Vet du hva du ønsker som sluttresultat er oppdragsavtalen (SSA-O) bedre egnet.
  • Når jeg mangler kompetanse i prosjektet jeg leder og trenger en konsulent.
    Riktig! Det er ekstra viktig at du følger opp konsulenten din og fortløpende kommuniserer behovet ditt slik at det blir innfridd.
  • Når jeg trenger å få utarbeidet en rapport basert på en kravspesifikasjon.
    Ikke helt riktig. Du bør bruke oppdragsavtalen (SSA-O), når du har laget en kravspesifikasjon som konsulenten skal oppfylle. Skal du lede konsulenten under arbeidet, og ikke har laget en detaljert kravspesifikasjon, men kun en beskrivelse av hvilken bistand du ønsker at konsulenten skal yte, er bistandsavtalen (SSA-B) bedre egnet.
1.B) I hvilket bilag skal fremdriftsplanen ligge i bistandsavtalen (SSA-B)?
  • Fremdriftsplanen skal ligge i bilag 3.
    Ikke riktig. Bilag 3 inneholder administrative bestemmelser.
  • Fremdriftsplanen skal ligge i bilag 2.
    Helt riktig. Fremdriftsplanen skal ligge i bilag 2 prosjekt- og fremdriftsplan.
  • Fremdriftsplanen skal ligge i bilag 1.
    Ikke riktig. Bilag 2 inneholder beskrivelse av bistanden.

Oppdragsavtalen (SSA-O)

Når du kjenner behovet og vet hvilke krav du har til resultatet, men trenger hjelp til å utforme innhold og løsning, er oppdragsavtalen egnet.

Det er kravene til resultatet du skal spesifisere:

  • Oppdragsavtalen er beregnet for oppdrag der leverandøren har et selvstendig ansvar for resultatet.
  • Vi anbefaler at du definerer behovet ditt fremfor løsningen i kravspesifikasjonen. Da unngår du å begrense konkurransen unødig. Dessuten kan leverandøren kjenne til andre og bedre måter å oppfylle behovet på, som du ikke vet om. Det vil du vel ikke gå glipp av?
  • Oppdragsavtalen er i utgangspunktet ikke laget for IT-utviklingsprosjekter. Det inngår for eksempel ikke bestemmelser om test og godkjenning i avtalen. Hvis du allikevel skal bruke den, må avtalen tilpasses. Ved større IT-utviklingsprosjekter bør du bruke tilpasningsavtalen eller smidigavtalen.
2.A) Når skal du bruke oppdragsavtalen (SSA-O)?
  • Når jeg trenger konsulentbistand til å løse et klart beskrevet oppdrag til avtalt tid og pris.
    Riktig! Vet du hva du ønsker som sluttresultat er oppdragsavtalen egnet. Konsulenten får et selvstendig ansvar for leveransen til avtalt tid og pris.
  • Når jeg mangler kompetanse i prosjektet jeg leder og trenger en konsulent.
    Dessverre. Mangler du kompetanse i et prosjekt du skal lede er bistandsavtalen (SSA-B) passende.
  • Når jeg trenger å få utviklet et IT-system.
    Ikke helt riktig. Ved IT-utvikling er det bedre å bruke tilpasnings- og utviklingsavtalen (SSA-T) eller smidigavtalen (SSA-S).
2.B) I hvilket bilag skal prosjekt- og fremdriftsplan ligge i oppdragsavtalen (SSA-O)?
  • Prosjekt- og fremdriftsplan skal ligge i bilag 2.
    Ikke riktig. Bilag 2 inneholder konsulentens spesifikasjon av oppdraget.
  • Prosjekt- og fremdriftsplan skal ligge i bilag 3.
    Riktig, prosjekt- og fremdriftsplan skal ligge i bilag 3.
  • Prosjekt- og fremdriftsplan skal ligge i bilag 4.
    Ikke riktig. Bilag 4 inneholder administrative bestemmelser.
Jeg skal kjøpe IT-utstyr og programvare

Kjøpsavtalen (SSA-K)

Hvis du skal kjøpe IT-utstyr og/eller programvare, er kjøpsavtalen egnet. Dersom du på forhånd kan spesifisere nøyaktig hvordan IT-utstyret og/eller programvaren skal tilpasses, er kjøpsavtalen også egnet. Da leveres utstyret/programvaren ferdig tilpasset.

  • Vi anbefaler at du fokuserer på behov i kravspesifikasjonen. Da unngår du å begrense konkurransen unødig. Dessuten kan leverandørene kjenne til produkter som du ikke vet om. De vil du vel ikke gå glipp av?
  • Hvis utstyr og/eller programvare skal passe sammen med det du har fra før, må du beskrive det du har, i bilag 3 til avtalen.
  • Trenger du vedlikeholdsavtale? Hvis ja, må du vurdere om den bør lyses ut samtidig med kjøp av utstyr og/eller programvare.
3.A) Når bør du bruke kjøpsavtalen (SSA-K)?
  • Når jeg trenger en spesialutviklet IT-løsning.
    Dessverre. Når du ønsker spesialutvikling bør du bruke tilpasnings- og utviklingsavtalen (SSA-T) eller smidigavtalen (SSA-S).
  • Når jeg trenger et standard IT-system som skal tilpasses min organisasjon.
    Ikke helt riktig. Med mindre du kan beskrive de tilpasningene som skal gjøres i detalj på forhånd, bør du bruke utviklings- og tilpasningsavtalen (SSA-T).
  • Når jeg trenger et IT-system hvor det ikke skal gjøres tilpasninger.
    Riktig! Det blir ofte billigere å kjøpe standardsystemer. For å få god konkurranse, er det viktig å ikke ha for detaljert kravspesifikasjon.
3.B) I hvilket bilag skal informasjon om pris ligge i kjøpsavtalen (SSA-K)?
  • Prisinformasjon skal ligge i bilag 6.
    Ikke riktig. Bilag 6 inneholder administrative bestemmelser.
  • Prisinformasjon skal ligge i bilag 7.
    Riktig, informasjon om pris skal ligge i bilag 7.
  • Prisinformasjon skal ligge i bilag 4.
    Ikke riktig. Bilag 4 inneholder prosjekt- og fremdriftsplan.
Jeg skal ha utviklet et IT-system

Hvis du skal få utviklet et IT-system og behovet ditt ikke kan dekkes av standardsystemer, har du to avtaletyper å velge mellom; utviklings- og tilpasningsavtalen eller smidigavtalen.

Utviklings- og tilpasningsavtalen (SSA-T)

Du har behov for et IT-system som du ønsker å spesifisere i detalj sammen med leverandøren. Leverandøren utvikler/tilpasser systemet ut ifra spesifikasjonen.

  • Prøv å unngå tilpasninger. Tilpasninger er ofte dyre å vedlikeholde. For å unngå dette må du kjenne godt til systemene markedet tilbyr.
  • Prøv å finne standardløsninger som kan leveres av flere leverandører. Da unngår du å bli bundet til én leverandør.
  • Still krav om at tilpasningene skal være innenfor standardsystemet. Andre typer tilpasninger kan medføre at du ikke kan følge standard oppgraderingstakt, noe som blant annet kan gå ut over sikkerheten i systemet.
  • Trenger du vedlikeholdsavtale? Når du kjøper en standardløsning er du ofte bundet til å inngå vedlikeholdsavtale med leverandøren av standardløsningen. Derfor må du lyse ut vedlikeholdsoppdraget samtidig med systemutviklingsoppdraget.
4.A) Når bør du bruke utviklings- og tilpasningsavtalen (SSA-T)?
  • Når jeg trenger en spesialutviklet IT-løsning for et område som er spesielt for min virksomhet.
    Smidigavtalen (SSA-S) vil være best egnet dersom din virksomhet har kompetanse og ressurser til å delta aktivt i en smidig prosess. Hvis dette ikke er tilfellet, bør du velge SSA-T.
  • Når jeg trenger et standard IT-system med en del tilpasninger.
    Riktig! Dersom du har behov for et standard IT-system, men har behov for leverandørens ekspertise for å gjøre riktige tilpasninger på systemet, er utviklings- og tilpasningsavtalen best egnet.
  • Når jeg trenger et standard IT-system.
    Ikke helt riktig. Ved kjøp av hyllevare og standardsystemer der det ikke er behov for tilpasninger, er kjøpsavtalen (SSA-K) best egnet.
4.B) I hvilket bilag skal forespørsel om forslag til plan for kundens akseptansetest ligge i utviklings- og tilpasningsavtalen (SSA-T)?
  • Forespørselen skal ligge i bilag 4.
    Ikke riktig, bilag 4 inneholder overordnet prosjekt- og fremdriftsplan.
  • Forespørselen skal ligge i bilag 1.
    Riktig, forespørselen skal ligge i bilag 1, kundens kravspesifikasjon.
  • Forespørselen skal ligge i bilag 5.
    Ikke riktig. Kunden skal i bilaget: Kundens kravspesifikasjon, oppgi i hvilket bilag leverandøren skal sette opp forslag til plan for kundens akseptansetest. Forslaget skal ligge i bilag 5 testing og godkjenning.

Smidigavtalen (SSA-S)

Du trenger et IT-system som du ønsker å detaljspesifisere sammen med leverandøren ved hjelp av smidig metodikk. Da kan smidigavtalen være mer egnet enn utviklings- og tilpasningsavtalen. Smidig metodikk innebærer nemlig at du som kunde samarbeider tett med leverandøren i hele utviklingsfasen.

  • Smidigavtalen inneholder en prosess hvor kunde og leverandør jobber sammen store deler av tiden. Det krever derfor mye ressurser av deg som kunde.
  • Du må kunne ta beslutninger løpende, og må derfor passe på å frigjøre nøkkelpersoner og personer med beslutningsmyndighet, slik at du får det du skal ha.
  • Hvis du ikke skal vedlikeholde programvaren selv, trenger du en vedlikeholdsavtale. Vil du inngå vedlikeholdsavtale med den leverandøren som utvikler programvaren, eller vil du lyse ut vedlikeholdet separat? Hvis du skal benytte samme leverandør, må du lyse ut vedlikeholdsoppdraget samtidig med utviklingsoppdraget.
5.A) Når bør du velge smidigavtalen (SSA-S)?
  • Når jeg trenger en spesialutviklet IT-løsning for et område som er spesielt for min virksomhet.
    Riktig. Husk at smidigavtalen inneholder en prosess hvor kunde og leverandør jobber sammen store deler av tiden. Det krever med andre ord ressurser av deg som kunde.
  • Når jeg trenger et standard IT-system som skal tilpasses min organisasjon.
    Ikke helt riktig. Trenger du et standardsystem med tilpasninger er det ofte lurt å bruke utviklings- og tilpasningsavtalen (SSA-T). Dersom du ønsker å bruke smidig metodikk, og jobbe sammen med leverandøren for å utvikle tilpasningene, kan du bruke smidigavtalen (SSA-S).
  • Når jeg trenger et IT-system hvor det ikke skal gjøres tilpasninger.
    Ikke riktig. Skal du kjøpe IT-systemer der det ikke er behov for tilpasning, er det vanligvis best å bruke kjøpsavtalen (SSA-K).
5.B) I hvilket bilag skal de administrative bestemmelsene ligge i smidigavtalen (SSA-S)?
  • De administrative bestemmelsene skal ligge i bilag 7
    Ikke riktig. Bilag 7 inneholder prisbilaget.
  • De administrative bestemmelsene skal ligge i bilag 4
    Riktig. I smidigavtalen (SSA-S) skal prosjekt- og fremdriftsplan og administrative bestemmelser ligge i samme bilag.
  • De administrative bestemmelsene skal ligge i bilag 6
    Ikke riktig. I smidigavtalen inneholder bilag 6 leverandørens beskrivelse av metodikken som skal benyttes ved gjennomføringen av leveransen.
Jeg har kjøpt IT som trenger vedlikehold

Vedlikeholdsavtalen (SSA-V)

Hvor lenge skal utstyret eller programvaren vare? Hvis det du har kjøpt trenger versjonsoppgraderinger og feilretting, trenger du en vedlikeholdsavtale.

  • Kjøp systemer som flere leverandører kan tilby vedlikehold av. Konkurranse på leverandørsiden betyr sannsynligvis lavere kostnader.
  • Kan vedlikeholdet kun leveres av leverandøren som du kjøper utstyret eller programvaren av? Da er det viktig at du lyser ut vedlikeholdet sammen med kjøpet. Dette er viktig ettersom vedlikeholdsutgiftene utgjør størstedelen av totalkostnaden.
  • Pass på at du ikke betaler for ytelser som er dekket av garantibestemmelsene i for eksempel kjøpsavtalen.
  • Ved monopol på vedlikehold er det lurt å inngå en vedlikeholdsavtale som du kan fornye så du kan ha den hele produktets levetid.
6.A) Når trenger du å inngå en vedlikeholdsavtale (SSA-V)?
  • Når jeg har kjøpt utstyr og mener leverandørens garanti er tilstrekkelig.
    Du trenger ikke vedlikeholdsavtale. Leverandørens garanti er dekket av kjøpsavtalen du benyttet til å kjøpe utstyret.
  • Når jeg har fått en leverandør til å utvikle et system basert på open source programvare og har tenkt å bruke egen organisasjon til å gjøre feilretting.
    Du har både rettigheter og ressurser til å gjøre oppgraderinger og feilretting selv, og trenger derfor ikke vedlikeholdsavtale.
  • Når jeg har kjøpt et standardsystem og trenger tilgang til nye versjoner og sikkerhetspatcher.
    Stemmer! Det er viktig å sørge for konkurranse også på vedlikeholdsavtalen (SSA-V). Derfor bør du anskaffe vedlikeholdsavtalen sammen med anskaffelsen av standardsystemet.
6.B) Du skal kjøpe vedlikehold samtidig med at du kjøper et system. Hvem skal fylle inn informasjonen om det som skal vedlikeholdes i bilag 3: Utstyr og/eller programvare som skal vedlikeholdes?
  • Ved inngåelsen av avtalen fyller kunden inn bilag 3 i vedlikeholdsavtalen.
    Riktig! Dersom du anskaffer vedlikehold samtidig med en utstyrs- og/eller programvareanskaffelse, kan du på utlysningstidspunktet ikke i tilstrekkelig grad spesifisere det som skal være gjenstand for vedlikehold. Det som skal være gjenstand for vedlikehold i bilag 3 i vedlikeholdsavtalen vil fremkomme av bilag 2 i utstyrs- og/eller programvareanskaffelsen.
  • Leverandøren fyller inn bilag 3 i vedlikeholdsavtalen.
    Feil.
  • Både leverandøren og kunden fyller inn bilag 3 i vedlikeholdsavtalen.
    Feil.
Jeg skal kjøpe drift av IT-system

Driftsavtalen (SSA-D)

Hvis du skal drifte et eget IT-system og du ikke har en egen IT-driftsavdelingen i virksomheten som kan drifte det, vil du ha behov for inngå en IT-driftsavtale.

  • Beskriv godt IT-systemet du vil ha driftet. Ved applikasjonsdrift er det spesielt viktig å beskrive integrasjoner og systemene du vil integrere med.
  • Tenk over hvilket tjenestenivå du faktisk trenger: Hva er behovet ditt for oppetid? Reaksjonstid? Se veiledningsteksten i bilaget.
  • Kjøp helst drift som flere leverandører kan tilby. Konkurransen på leverandørsiden betyr vanligvis lavere kostander.
  • Prøv å finne en standardløsning som kan leveres av flere leverandører. Da unngår du å bli bundet til en leverandør.
  • Du bør prøve å organisere driftstjenesten slik at leverandøren får ende-til-ende ansvar for driften.
7.A) Når trenger du en driftsavtale (SSA-D)? Flere svar kan være riktige.
  • Når jeg har et system som må være tilgjengelig 24/7, men min egen driftsavdeling kan bare garantere oppetid i kontortiden.
    Riktig! Du må inngå en driftsavtale med garantert oppetid 24/7.
  • Når jeg har kjøpt utvikling av et IT-system som utviklingsleverandøren har driftet i utviklingsperioden. Men utviklingsleverandøren leverer ikke driftstjenester, og tar dermed ikke driftsansvaret når det settes i ordinær drift.
    Riktig, og her gjelder det å skynde seg. Det er viktig å tenke livsløp når du får utviklet et IT-system, og planlegge tidlig hvordan systemet skal driftes. Husk å tenk nøye gjennom hva som er behovet ditt og beskriv det godt: Hva skal driftes og hvilket tjenestenivå trenger du?
  • Når jeg drifter IT-systemene mine selv.
    Galt. Drifter du selv trenger du ingen driftsavtale.
Når er det lurt å inngå rammeavtale?

Rammeavtale (SSA-R)

Skal du kjøpe varer eller tjenester over en gitt periode eller om kjøpsomfanget er noe uvisst, egner rammeavtaler seg bedre enn ordinære avtaler.

  • Tenk gjennom om parallelle rammeavtaler kan være fornuftig (rammeavtale med flere leverandører om samme vare/ytelse). Dette er relevant når for eksempel varen eller tjenesten er kritisk for deg og du ikke kan risikere at leverandøren ikke kan levere.
  • Hvis du skal inngå parallelle rammeavtaler, må du tenke gjennom hvordan avropene skal tildeles (fordelingsnøkkel etter minikonkurranse?).
  • Hovedregelen for varighet på rammeavtaler er fire år, men kan inngås for lengre perioder i enkelte tilfeller. Sjekk om det vil være behov for lenger tidsperiode for din rammeavtale og om det i så fall er tillatt.